Organisatiestructuur
Wat voor organisatie willen we zijn
- We zijn er voor iedereen in Tiel.
- We werken op een manier die past bij landelijk en lokale keuzes: uitbesteden, samenwerken of zelf (laten) doen.
- We zijn een organisatie waar medewerkers graag werken en hun kwaliteit in zetten.
Hoe willen we dat bereiken
- Zelfregelend: hoge mate van zelfregelend vermogen van medewerker en teams.
- Resultaatgericht: het resultaat staat bij ons centraal.
- Klantfeedback: we meten en weten wat de klant vindt.
- Leren: we leren en stimuleren ontwikkeling.
Organogram Tiel
De structuur van de ambtelijke organisatie gaat uit van drie niveaus: team, teammanager en algemeen manager (MT). Het organogram van de gemeente Tiel is echter geen traditioneel harkje, maar heeft, met enige creatief inzicht, de vorm van een (ruwe) diamant. Het draait niet om hiërarchie maar om professionaliteit en goed resultaat (diamant) in onze dienstverlening. De gele ovaaltjes zijn de teams. De (gestreepte) lijnen in het plaatje symboliseren de open houding en het samenspel dat tussen de teams noodzakelijk is.
Overzicht taken teams
- Ontvangst
het eerste klantcontact aan telefoon en balie voor alle gemeentelijke locaties en bedienen servicebalie stadhuis - Publiekszaken
voor vragen van inwoners over onder andere identiteitsbewijzen, reisdocumenten, parkeervergunningen, APV, evenementen - Vergunningen
regelt het hele proces rond het verstrekken en uitvoeren van vergunningen en handhaving in de directe leefomgeving (onder andere bouwen, slopen, kapvergunning) - Gezin, onderwijs en zorg
verzorgt voorlichting, advies, intake en behandeling op gebied van jeugd en gezin (jeugdzorg, leerplicht en wmo) - Maatschappelijke ondersteuning
verzorgt voorlichting, advies, intake en behandeling op gebied van volwassen ondersteuning (Wmo) en participatie - Financiële ondersteuning
verzorgt voorlichting, advies, intake en behandeling voor financiële regelingen bijzondere bijstand en schuldhulpverlening - Beleid integrale advisering
over meerjarige maatschappelijke vraagstukken in regio, stad en dorpen - Regie op samenleving
maakt afspraken met het maatschappelijke middenveld om beleidsdoelstellingen te realiseren - Regie op ruimte
verbindt en regisseert ruimtelijke initiatieven van in- en externe partijen. - Leefbaarheid wijken en dorpen
werkt samen met de inwoners aan veilige, vitale, leefbare, actieve en betrokken wijken en dorpen - Werkvoorbereiding en uitvoering
planmatige voorbereiding van werken in de openbare ruimte - Projecten
projectleiding van eenmalige tijdelijke opgaven - Communicatie
verzorgt digitale dienstverlening, communicatie, crisisbeheersing en stadspromotie - Kwaliteit en control
verbetert de kwaliteit van de interne organisatie - Facilitair en vastgoed
interne dienstverlening op het vlak van vastgoed en facilitaire zaken - Ondersteuning
ondersteunt bestuur, management en teams. - Teammanagers
aansturing van de teams - MT
aansturing van en strategiebepaling voor de totale organisatie
Tiel en gemeenschappelijke regelingen
De volgende gemeentelijke taken zijn overgeplaatst naar een zogenaamde regionale gemeenschappelijke regeling:
Taak | Organisatie |
---|---|
Advisering en uitvoering op het gebied van personeelszaken, financiën, automatisering en documentaire informatie voorziening. | Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe |
Verstrekken van bijstandsuitkeringen (met uitzondering bijzondere bijstand) en begeleiden naar werk (=uitvoering van alle taakonderdelen van de Participatiewet) | WerkZaak Rivierenland |
Uitvoering milieutaken: vergunningverlening – toezicht – handhaving en klachtbehandeling | ODR |
Inzameling huishoudelijk afval, beheer openbare ruimte, toezicht en handhaving | Avri |
Brandweer | Veiligheidsregio Gelderland-Zuid |